Skip to content

Basisregels

Deelnemers aan de wintertriatlon doen mee op eigen risico en verantwoordelijkheid. Bij een ongeval is EHBO beschikbaar, maar de organisatie is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade. Je doet aan het evenement mee zonder assistentie van buitenaf (behalve van de organisatie). Je houdt je aan de verkeersregels, volgt de aangewezen route en de aanwijzingen van verkeersregelaars. Je laat geen rommel achter op het parcours. Bij terugtrekking uit de wedstrijd informeer je altijd de organisatie.

Bij deelnemers aan de pupillenbiatlon mogen ouders of verzorgers helpen met veters strikken in de ijshal. Zij wachten daarvoor in de ijshal, niet in de wisselzone! Verder is er GEEN assistentie toegestaan zonder toestemming van de wedstrijdleiding.

Inchecken

Je kunt op zondag inchecken vanaf 07.00 uur. Hier krijg je op vertoon van je legitimatiebewijs je startnummer en nummersticker voor de fiets.

Wie geen eigen Mylaps-transponder heeft, krijgt bij het inchecken een huurtransponder mee. Het aanmelden en inchecken moet uiterlijk 45 minuten voor de start van jouw onderdeel plaatsvinden. Vanaf 07.30 uur is de wisselzone geopend.

Wedstrijdnummers

Deze moeten als volgt gedragen worden:
– bij het lopen op de borst
– bij het fietsen op de rug
– bij het schaatsen op de rug

Voor het snel omzetten van je wedstrijdnummer tussen de onderdelen wordt aangeraden om een startnummerband te gebruiken. Het veranderen van de wedstrijdnummers leidt tot diskwalificatie.

Tijdslimieten

einde lopenstart fietseneinde fietsenstart schaatseneinde schaatsen
jeugdbiatlon 0.15 0.20 0.30
middenafstand wintertriatlon 0.35 0.40 1.45 1.55 2.25
lange afstand wintertriatlon 1.00 1.05 3.00 3.10 4.10

Dit zijn de limieten in uren en minuten, vanaf het startschot van de betreffende afstand.

Transponders

Voor de registratie van je loop-, fiets- en schaatstijden heb je een Mylaps Pro transponder nodig, die je met de bijbehorend klittenband om één van je enkels bevestigt. Wie zelf al zo’n chip heeft, moet bij inschrijving het nummer vermelden. Anderen betalen bij inschrijving 3 euro extra voor een huur-transponder.
Let op: Je moet de transponder na de wedstrijd inleveren. Ben je dit vergeten, dan kan je hem nog tot 31 maart naar de organisatie sturen. Gebeurt dat niet, dan krijg je een rekening van 20 euro en is de transponder voortaan jouw eigendom.

Regels fietsen

Het fietsonderdeel begint na de wisselzone. Als deelnemer loop je dus met de fiets aan de hand naar de uitgang van de wisselzone. Je stapt pas op na de opstapstreep. Het dragen van een goedgekeurde fietshelm is verplicht. Op het fietsparcours kun je ook ander verkeer tegenkomen. De organisatie zet verkeersregelaars in om je de ruimte te geven, maar verder moet je je steeds aan de algemene verkeersregels houden.
Bij het fietsonderdeel is stayeren verboden. Je moet minimaal 12 meter afstand houden tot je voorganger en inhaalbewegingen moeten snel en netjes worden afgerond. Wie betrapt wordt op stayeren, kan aan het eind van het fietsonderdeel een tijdstraf krijgen. Het gebruik van opzetsturen en tijdritfietsen is toegestaan.

Regels schaatsen

Materiaal
Je schaatsen moeten aan de achtereinden zijn afgerond. Dit wordt bij de ingang van de wisselzone gecontroleerd. Het is niet toegestaan om met geheel of gedeeltelijk ontblote handen, armen of benen te schaatsen. Het dragen van een helm en handschoenen is bij het schaatsen verplicht. De helm moet een goedgekeurde schaats- of fietshelm zijn, maar geen tijdrithelm. Als je daarmee fietst, moet je dus voor het schaatsen van helm wisselen.

Op de baan
Je komt het ijs op via de binnenkant van de baan. Je gaat zo snel mogelijk naar de wedstrijdbaan (let op andere rijders) en komt niet meer op de inrijbaan (hier staan pilons). Als je langzamere rijders voorbij wilt, gaat dat op deze baan buitenom. Je moet zelf het aantal ronden bijhouden, los van het tijdwaarnemingssysteem. Je kan een van je supporters vragen om dit te doen, maar er zijn ook handige rondentellers te koop bij sportwinkels. Finishen doe je in de inrijbaan aan de binnenkant.

Overige regels

De organisatie hanteert bij deze wedstrijd de richtlijnen van de Nederlandse Triathlonbond (NTB). Daarnaast geldt nog het volgende:

  • Iedere atleet wordt geacht te weten dat hij/zij meedoet op eigen risico en dat hij/zij bij ongeval of anderszins de organisatie vrijwaart van elke vorm van aansprakelijkheid.
  • De organisatie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het zoekraken en/of beschadigen van persoonlijke eigendommen.
  • Als de omstandigheden dat nodig maken (zoals het weer of de wegsituatie) heeft de organisatie het recht om de wedstrijd te wijzigen, in te korten of in buitengewone omstandigheden stop te zetten.
  • In alle onvoorziene gevallen beslist de wedstrijdleiding. Deze beslissingen zijn bindend.

Tips!

Welke kleding draag je bij de wintertriatlon?

Veel van onze deelnemers op 3 maart hebben nog nooit een wintertriatlon gedaan. Dat je geen zwembroek en wetsuit nodig hebt, is wel duidelijk. Maar met welke combinatie van kleren kan je achter elkaar comfortabel lopen, fietsen en schaatsen? Zonder nodeloos tijdverlies, maar ook zonder bevriezing of oververhitting? Hier een paar tips.

We gaan eerst even uit van een normale ochtend, begin maart. Dan is het bij het lopen en fietsen 5 tot 10 graden. En de ijshal heeft een vaste temperatuur, iets boven de 10 graden. Met zulk weer is het makkelijk. Kies een niet te dik ‘thermo’ of marathon schaatspak met daaronder een zweethemd (craft o.i.d.) en draag dat van begin tot eind:

  • Bij het lopen heb je het warm genoeg; zorg dat je een rits wat open kan doen, of je mouwen kan opstropen.
  • Fietsen zonder zeem lukt de meesten wel bij deze afstanden (25-50 km). Wil je toch een fietsbroek, neem dan een dunne zeem. Anders gaat het lopen en schaatsen zo onhandig.
  • Het schaatsen spreekt verder voor zich.

Verder draag je bij het fietsen en schaatsen handschoenen en een helm (beide verplicht!) en bij nat weer kan op de fiets een regenjack handig zijn. Dat kun je in de wisselzone klaarleggen. Bedenk alleen dat het niet te erg moet wapperen én dat het wedstrijdnummer wel zichtbaar moet zijn. Ook als het flink koud is, kan een extra jack bij het fietsen handig zijn. En als het onverwacht warm is kan je misschien een dunner schaatspak vinden. Maar bedenk dat je dan al schaatsend kan afkoelen.

Nog een laatste tip: beperk het tijdverlies bij het wisselen tussen onderdelen door je spullen goed en droog (!) klaar te leggen. Dat kan aan de eindstreep minuten verschil maken.


◊ Navigeer direct terug/door naar
Leidse Wintertriatlon, inschrijven,
afstanden, locatie, loopparcours, fietsparcours, schaatsen, wisselzone, organisatie, sponsors, vrijwilliger worden?, contact

Back To Top